• Poster Grand Palais

30. výročí vzniku Cartier Heritage Collection

Grand Palais pořádá na počest značky Cartier jednu z nejvýznamnějších kunsthistorických výstav v historii této značky a vystavuje více než 550 unikátních exponátů od roku 1850 do současnosti.

4. prosince 2013 až 16. února 2014

Věhlas jména, lesk diamantů – francouzský šperkařský dům se ohlíží za svou velkou rozmanitou historií, která je nerozlučně spjata s jedinečným řemeslným uměním, nezaměnitelnou kvalitou, vysokými nároky na luxus a exkluzivním stylem.

Jako král klenotníků hrál šperkařský dům Cartier vždy přední roli i v dějinách dekorativního umění. Nespočet návrhů, od těch spíše klasických až po radikální secesní kreace, je ve své geometrické a exotické jedinečnosti fascinujícím svědectvím změn nejenom ve vkusu, ale také ve společnosti. Těmto návrhům nedokázaly odolat nejslavnější osobnosti 20. století, vždyť se v nich – ať už šlo o šperky nebo hodinky – snoubil ušlechtilý design s praktickou rafinovaností.

Expozice „Cartier. Le Style et l’Histoire“ (Cartier. Styl a historie) v Salon d’Honneur v Grand Palais v Paříži je pojata jako nekomerční kunsthistorická výstava. Výtvory značky Cartier jsou zde prezentovány jako umělecká díla a v souvislosti s různými stylovými epochami. Historie společnosti, od jejího založení Louisem-Françoisem Cartierem v roce 1847 až do pozdních 70. let, poskytuje nejen příležitost nahlédnout za kulisy tohoto slavného šperkařského domu, ale také nechat se oslnit nesmírnou krásou vystavených mistrovských předmětů.

549 šperků, hodin a hodinek je vystaveno spolu s dalšími předměty, jako je oblečení, nábytek, obrazy, reklamní materiály, rytiny nebo módní časopisy – s cílem umožnit návštěvníkům seznámit se s uměním a vkusem dané doby. Více než 200 kreseb a velké množství archivních materiálů zde má doplňující a vysvětlující funkci.

Pro Cartier je výstava považována za nejdůležitější v celé historii této značky. Žádná jiná výstava nenabízí tak široké spektrum vrcholných exponátů – například sérii překrásných a cenných tiár nevyčíslitelné hodnoty, v nichž se zrcadlí nejen virtuózní řemeslné umění, ale také touhy a přání zákazníků značky Cartier. Vedle toho je vystavena také řada 15 unikátních mysteriózních hodin – každé z nich jsou mistrovským dílem elegance a rafinovaného řemeslného umění.

Vybrané předměty pocházejí z velké části ze sbírky domu Cartier. Doplněny byly o předměty zapůjčené z 50 veřejných institucí (např. Muzeum dekorativního umění, Francouzská národní knihovna ad.) a soukromých sbírek. K vidění zde jsou například předměty ze sbírky knížete monackého, které patřily kněžně Grace, i ze sbírek britské královské rodiny. Součástí výstavy není ale jen monacký knížecí pár. V kontextu své doby jsou představeni i další významní zákazníci, mezi nimi příslušníci královských rodin, hollywoodské hvězdy, celebrity, dědicové a módní ikony – od Marlene Dietrich a Elizabeth Taylor až po Monu Bismarck a Daisy Fellowes.

„Cartier. Le Style et l’Histoire“ je první výstava, která se koná v nově zrekonstruované vstupní hale Grand Palais – v dokonalé harmonii s grandiózními kulisami a poetickým designem. Magie jednotlivých objektů mluví sama za sebe. Je klíčem k porozumění této šperkařské historie plné významných událostí.

 

Přehled sekcí a témat

  • Přehled sekcí

1. sekce / téma 1:Jak to vše začalo – Historie značky Cartier

2. sekce / téma 2: Moderní styl a Art Deco

3. sekce / téma 3: Průkopnický duch značky Cartier – Nové horizonty

4. sekce / téma 4: Mysteriózní hodiny – Magie značky Cartier

5. sekce / téma 5: 30. a 40. léta – Geometrický luxus

6. sekce / téma 6: Drahokamy – Jedinečné kameny a řemeslné umění Cartier

7. sekce / téma 7: Zjemnění stylu – fauna a flóra domu Cartier

 

Sekce / téma 1: Jak to vše začalo – Historie značky Cartier 

V roce 1847 převzal Louis-François Cartier šperkařský ateliér v Paříži a položil tak základní kámen šperkařskému domu Cartier. To byl začátek dodnes trvající historie, která je založena na tradičním řemeslném umění, prvotřídním stylu a exkluzivní kvalitě. V roce 1899 se sídlem Cartier stala prestižní Rue de la Paix č. 13, kam přicházely osobnosti z celého světa. Cartier rychle získal přízeň královských rodin v Evropě, což z něj udělalo královského dodavatele. U příležitosti nástupu na trůn v roce 1902 pasoval Eduard VII. dům Cartier králem klenotníků, klenotníka králů. Dům Cartier tak za pouhé dvě generace dosáhl ve šperkařském umění vrcholu.

  • Alfred Cartier a jeho tři synové, zleva doprava Pierre, Louis a Jacques, rok 1922Alfred Cartier a jeho tři synové, zleva doprava Pierre, Louis a Jacques, rok 1922
  • Jeanne ToussaintJeanne Toussaint
  • Obchod Cartier v Paříži, Rue de la Paix, kolem 1900Obchod Cartier v Paříži, Rue de la Paix, kolem 1900
 

 

Sekce / téma 2: Moderní styl a Art Deco

Oslnivý design, technická rafinovanost, nejvyšší řemeslné umění – aby mohl splnit tyto kreativní požadavky, spolupracoval Cartier s nejlepšími designéry, řemeslníky a hodináři své doby. V harmonii mezi klasickými díly a originálními výtvory vzniklo něco jedinečného: styl Cartier. V segmentu hodin byly vyráběny nejprve Mysteriózní hodiny (Pendulettes Mystérieuses), později náramkové hodinky, jejichž úspěch byl odstartován v roce 1911 hodinkami Santos. Další modely následovaly, například legendární hodiny Tank. Pokud jde o šperky, určující byl styl Art Deco. Cartier vyráběl šperky, pro které byly charakteristické geometrické abstraktní linie a černo-bílá elegance. Tyto šperky se staly podstatnou součástí haute couture. Mezi nejdůležitější zákaznice patřily Barbara Hutton, Nina Dyer nebo vévodkyně z Windsoru.

  • Bílé Art Deco, Paříž 1930Bílé Art Deco, Paříž 1930
  • Gloria Swanson v bílém Art DecoGloria Swanson v bílém Art Deco
  • Pouzdro na cigarety, Paříž 1925Pouzdro na cigarety, Paříž 1925
  • Čelenka Art Deco Cartier, New York 1924Čelenka Art Deco Cartier, New York 1924
  

Sekce / téma 3: Průkopnický duch značky Cartier – Nové horizonty

Louis, Jacques a Pierre, vnuci zakladatele firmy, nechtěli jen přijímat zákazníky z celého světa, ale chtěli se i sami vydávat na objevitelské cesty do dalekých zemí. Už v roce 1904 odcestovali bratři do Ruska, do země, která je fascinovala a inspirovala k mnoha výtvorům. Ale nejen tam bylo možné získat si carskou rodinu a aristokraty, Cartier usiloval o vytvoření sítě královských odběratelů i v Indii a Persii. Například pandžábský mahárádža byl tak fascinován umem a jedinečným stylem této značky, že pařížským zlatníkům svěřil nádherné drahokamy, ze kterých tito umělci vytvořili dechberoucí skvosty, třeba opulentní Pandžábský náhrdelník. Tyto exotické vlivy stály u vzniku stylu zvaného Tutti Frutti: třpytivé rubíny, smaragdy a safíry intenzivních barev uspořádané do pestrých květů na náhrdelníku, na prstenech ve tvaru plodů nebo na náramcích ve tvaru lístků – tyto šperky nosila a získala jim popularitu francouzská módní ikona Daisy Fellowes.

  • Indický náramek 1920Indický náramek 1920
  • Náhrdelník Tutti Frutti 1936Náhrdelník Tutti Frutti 1936
  • Náhrdelník pandžábského maharádži 1928Náhrdelník pandžábského maharádži 1928
 

 

Sekce / téma 4: Mysteriózní hodiny – Magie značky Cartier 

V historii šperkařského domu Cartier sehrály důležitou roli tzv. Mysteriózní hodiny (Pendulettes Mystérieuses). Milovníci hodin žasli nad tajemnými stolními hodinami na podstavci ze zlata, achátu nebo onyxu s rámečkem z perleti nebo smaltu: Jejich platinové nebo diamantové ručičky se pohybovaly bez viditelného spojení s hodinovým strojkem – zázračný výtvor hodinářského umění, který nadaný mistr hodinář Maurice Couet vyvíjel i mnoho let. Zdrojem inspirace pro tyto hodiny byly triky kouzelníka Jeana Roberta-Houdina. První stolní hodiny, Model A, prodal Cartier v roce 1912. Dnes sbírka zahrnuje jedinečnou sadu 20 mysteriózních hodin.

  • Kresba designéra 1929Kresba designéra 1929
  • Mysteriózní hodiny Model A, 1921Mysteriózní hodiny Model A, 1921
  • Mysteriózní hodiny Portique 1923Mysteriózní hodiny Portique 1923
 

 

Sekce / téma 5: 30. a 40. léta – Geometrický luxus

K nejdůležitějším milníkům v historii šperkařského domu Cartier patřila expanze do zahraničí – třeba jako velký skok do Ameriky v roce 1909, kdy byla na Fifth Avenue otevřena pobočka Cartier. Jejími stálými zákaznicemi se staly celebrity jako Marjorie Merriewather Post, Barbara Hutton, Mona von Bismarck nebo Marlene Dietrich. Na barvy a hojnost zlatých 20. let vrhla stín světová hospodářská krize. Tento stín si vyžádal návrat ke klasicistním tvarům a přivedl značku Cartier ke zkoumání nekonečných možností diamantového výbrusu. Od roku 1933 byla za haute joaillerie odpovědná kreativní ředitelka Jeanne Toussaint, jejíž nápady katapultovaly společnost na novou estetickou a technickou úroveň. Typické rysy: geometrické siluety a uplatnění žlutého zlata a barevných drahokamů. Nepřehlédnutelné skvosty jako propletený náramek Gaspipe, surreálně působící brož ve tvaru orchideje z roku 1937 nebo hodinky s rubíny ve tvaru visacího zámku propůjčily stylu domu Cartier novou, fantastickou modernost.

  • Brož ve tvaru orchidejeBrož ve tvaru orchideje
  • Butik Cartier v New Yorku otevřený v roce 1909 Pierrem CartieremButik Cartier v New Yorku otevřený v roce 1909 Pierrem Cartierem
  • Náramek Gaspipe 30. a 40. léta 20. stoletíNáramek Gaspipe 30. a 40. léta 20. století
  • Náramkové hodinky ve tvaru visacího zámku 30. a 40. léta 20. stoletíNáramkové hodinky ve tvaru visacího zámku 30. a 40. léta 20. století
 

 

Sekce / téma 6: Drahokamy – Jedinečné kameny a řemeslné umění Cartier

„We are ours now“ – tato slova nechal Eduard VIII. vyrýt do snubního prstenu z dílny Cartier, který v roce 1936 věnoval Wallis Simpson. Prsten byl osazen oslnivě velkým smaragdem vážícím 19,77 karátu – drahokam byl symbolem jejich velké lásky a zároveň vyjádřením onoho stylu, který byl pro šperkařský dům Cartier v této době příznačný. Marlene Dietrich a Jean Gabin, vévoda z Westminsteru a Coco Chanel, Vivien Leigh a Laurence Olivier, láska těchto slavných párů byla vždy korunována exkluzivními šperky Cartier. Třpytu drahokamů podlehla také Elizabeth Taylor, filmová bohyně, která se zamilovala nejen do mnoha mužů, ale také do božských šperků. Legendou se jistě stal 69,42 karátu vážící diamant Taylor-Burton, který jí daroval Richard Burton, a který si nechala firmou Cartier zasadit do náhrdelníku.

  • Brož s motivem pantera Cartier Paříž, 1949Brož s motivem pantera Cartier Paříž, 1949
  • Diamant Taylor Burton, CartierDiamant Taylor Burton, Cartier
  • Elizabeth Taylor 1970Elizabeth Taylor 1970
  • Vévodkyně s broží s motivem plameňáka z dílny Cartier v roce 1940Vévodkyně s broží s motivem plameňáka z dílny Cartier v roce 1940
 

 

Sekce / téma 7: Zjemnění stylu – fauna a flóra domu Cartier

Slavné šperky, slavné hollywoodské hvězdy! Výstava působivým způsobem ukazuje, jakou přitažlivost měla precizní díla z dílny Cartier pro hvězdy jako Marilyn Monroe, Mia Farrow nebo Marlene Dietrich. Tyto dámy milovaly nádherné ženské skvosty, které ve 40. a 50. letech získávaly měkčí tvary a byly převážně vyráběny už ne z platiny, ale ze žlutého zlata. Totéž platilo i pro mexickou herečku Maríu Félix, která si u Cartier nechávala vyrábět neobyčejně drahocenné šperky – mistrovská díla jako hadí náhrdelník z platiny a bílého zlata, který byl osázen diamanty o hmotnosti 178,21 karátu, nebo krokodýlí náhrdelník ze žlutých diamantů a kulatých smaragdů. Domu Cartier byla hluboce zavázána i Grace Kelly.

  • Brož s motivem pudla,Grace KellyBrož s motivem pudla,Grace Kelly
  • Brož s motivem tygraBrož s motivem tygra
  • Grace Kelly, Cartier Paříž, 1955Grace Kelly, Cartier Paříž, 1955
  • María FélixMaría Félix
  • Snake NecklaceSnake Necklace
 

 

 

Autor: Redakce

Redakce
Autor: Redakce
O autorovi
Radost, štěstí a peníze nejsou jen pro vyvolené. Jsme online magazín, který Vám pomůže v osobním růstu. Podporujeme každého s chuťí pohnout svým životem.