DSCN1670Vážení čtenáři,

dnes mám tu čest představit Vám okouzlující, příjemnou a velmi úspěšnou českou návrhářku Petru Balvínovou. Velmi nás těší, že nám poskytla tak velmi osobní rozhovor, který pro Vás bude jistě velkou inspirací do Vašich životů. Petra nám také představila nejnovější kolekci, kterou najdete vystavenou přímo v butiku. Kolekce nadchne jednoduchostí, přírodnímy barvami, polichotí ženské postavě, ale zároveň poskytne komfort i nastávajícím maminkám. Petra, stejně jako třeba teď Vy, začínala úplně od nuly a nyní se její značka TIQE těší velké oblibě. Přečtěte si její životní příběh.

 

O TIQE slovy Petry Balvínové

DSCN1683Značku TIQE (neboli iq tykve) máme již 9 let, tedy od roku 2006. Původně jsem zamýšlela, že má značka bude pouze anonymní, ale protože jsem se účastnila s úspěchem různých soutěží, potřebovala jsem, aby si lidé mé jméno se značkou začali spojovat. Po dvou letech existence jsme tedy doplnili název o mé jméno - TIQE by Petra Balvínová. Náš ateliér je přímo spojený s butikem a tak lidé, kteří k nám zavítají, mají ihned možnost setkat se i se mnou, byť třeba jen krátce. Tím se absolutně lišíme od ostatních butiků, není totiž obvyklé, aby se zákazníci ihned setkávali se samotným návrhářem.

V dnešní době je také velmi důležité, aby značka měla vlastní rukopis. To je něco, co se nedá vymyslet. Můj rukopis vznikal postupně, ze všech našich proměn a vývoje, asi šest let a spočívá v mém smyslu pro jemnost. Všemi mými kolekcemi se tedy prolíná ženská jemnost a to je charakteristické pro mou značku. Stále se snažím zachovat prototyp ženy a mým cílem je, aby jí mé modely dělaly krásnější, a může se jednat klidně i o sportovní kolekci. Nesouhlasím totiž s dnešními trendy, které se zaměřují především na unisexové oblečení, které dle mého pohledu onu ženskost snižují.

 

DSCN17511) JAKÁ BYLA VAŠE ŽIVOTNÍ CESTA AŽ DOSUD?

Celé mi to přišlo naprosto přirozené. Už od mala jsem hezky malovala, tak si každý přirozeně myslel, že ze mě bude malíř. Mezitím mě maminka učila plést a tatínek mě vedl k návrhářství a učil mě šít. V šesti letech jsem si tak upletla svůj první svetr a v deseti ušila šaty. Postupně jsem ve dvanácti letech začala kreslit návrhy a to bylo poprvé, co jsem si řekla, že budu návrhářka. Proto jsem vystudovala textilní školu, po níž jsem si definitivně uvědomila, že nikdy nebudu zaměstnanec, protože když mi v ekonomice vysvětlili, co vše si podnikatel může dát do nákladů, přišlo mi to o mnoho ekonomičtější, než si kupovat tyto věci z čistého zisku.

Začala jsem navrhovat pro firmy a věnovala se stylingu, který jsem se rozhodla, ve dvaceti letech, dělat naplno. Jde o velmi podobnou věc jako je návrhářství a dokonce Vám to dává i podobnou radost, jen s tím rozdílem, že oblečení je již ušité a Vy ho musíte umět kombinovat. Můj tatínek z toho byl smutný, protože mě vždy viděl jako návrhářku. Zlom přišel ve chvíli, kdy jsem mu těsně před jeho náhlou smrtí slíbila, že se k návrhářství vrátím. Do půl roku jsem opustila styling, začala budovat tuto značku a v den jeho narozenin ji uvedla k životu. Tak vždy, když slavíme narozeniny TIQE, vzpomenu si i na svého tatínka. Svou kariéru návrhářky jsem začínala s elánem a nadšením, což je velice důležité, ale také s jistou naivitou. To nevedlo jen k samým vítězstvím a právě slib, mému tatínkovi, mě neustále nutil nevzdat se a pokračovat.

 

2) CO BYL IMPULZ K TOMU, MÍT VLASTNÍ ZNAČKU?

DSCN1668Impulz byl již v opravdu útlém dětství, kdy jsem věděla, že jednou budu návrhářkou. Protože návrhářství je v začátcích velmi finančně náročné, rozhodla jsem se pro styling, kterému se zde v té době nevěnovalo tolik lidí a navíc pro Vás neznamená žádné náklady. Až z našetřených peněz jsem vytvořila moji značku a vím, kolik jsem do ní vložila a bylo jedině dobře, že jsem prošla deseti lety zkušeností ve stylingu. Za tuto dobu jsem oblékla více jak dva tisíce lidí a tak si nyní dokáži představit jakoukoliv postavu v šatech a přesně vím, jakou má konfekční velikost. Díky těmto zkušenostem vím, že oblečení západních značek absolutně míjí naše slovanské postavy, proto mají mé kolekce ty správné disproporce, tak aby zákaznicím maximálně lichotily.

 

3) VĚDĚLA JSTE VŽDY, ŽE BUDETE PODNIKAT?

Ono rozdělení, zda chcete být svobodný a zároveň zodpovědný sám za sebe, je podle mého v každém dáno. Nejde ale jen o zodpovědnost vůči sobě, ale ručíte i za ostatní lidi ve Vašem týmu. Já tedy musím vytvořit takové prostředí, abych uživila nás všechny, a ne každý chce takový závazek nést.

 

DSCN18114) JAK TĚŽKÉ JE SESTAVIT DOBRÝ TÝM, ZVLÁŠŤ V TAKTO ÚZKÉM PROSTŘEDÍ, JAKÝM MÓDNÍ NÁVRHÁŘSTVÍ JE?

Velmi. Ročně jsem dávala 8tis za inzeráty, protože jsme hledali švadleny. Když už k nám někdo přišel, rozhodoval se např. ještě nad prací v čistírně a nás bral jako tu úplně poslední možnost. Nyní zaměstnávám z 90% cizinky, které si dle zkušeností práce váží o mnoho více. Měli jsme zde také kolegyni, která neměla potřebu chodit do práce, ale pracovala u nás, protože milovala své řemeslo. Chci, aby mi můj kolektiv fungoval, proto se zde musí cítit pohodlně jako doma. Dnes jsem třeba koupila děvčatům kopretiny, některé pro změnu zase upečou něco dobrého.

 

5) JAK TĚŽKÉ JE V DNEŠNÍ DOBĚ PRORAZIT S NÁVRHÁŘSTVÍM A JAK SE TO PODAŘILO VÁM?

DSCN1647Nemohu mluvit za ostatní. V mém případě mi velmi pomohl můj závazek mému tatínkovi. Značka je tak nyní zcela soběstačná, což znamená úspěch. Je totiž velmi důležité zvolit si správný obrat, na který máte a následně značku uživit. Každý si tak může zvolit, jak velká jeho značka bude a netýká se to pouze peněz, ale také Vašeho času a energie, kterou jste ochotni investovat. Vše musí být v rovnováze.

 

6) CO BYL VÁŠ CÍL V DOBĚ, KDY JSTE ZAČÍNALA S PODNIKÁNÍM - NÁVRHÁŘSTVÍM?

Chtěla jsem udělat hezkou módní anonymní značku. Z mé práce ve stylingu a supervizi velkých korporací, jsem měla najednou pocit, že jdu po pěšině a nic za mnou nezůstává. Začala jsem tedy budovat něco, co mohu také někomu jednou předat.

 

7) MĚLA JSTE STRACH?

Ne, neměla jsem strach, nikdy. Z čeho? Pokud něco nevyjde, tak nevyjde. Důležité je jít dál a umět se podívat ostatním do očí a nestydět se za sebe. Přirozeně tedy nemám ráda, když někdo jedná křivě a nečestně. Takový člověk se přeci nemůže podívat do očí ani sám sobě. Strach s tím ale nemá nic společného.

 

DSCN17908) PLÁNUJETE NĚJAKÝ BUDOUCÍ ROZVOJj?

Pokud již máte takovou značku, jako je ta moje, po které je poptávka, je přínosné, když vidíte, že se Vám to vrací v energii žen, které ji nosí. Duši dá oblečení až člověk, který ho nosí. Ten s ním prožívá svůj příběh a dává mu fluidum. Následně se pak vrací a zpětně Vám vypráví své zážitky. Móda není o tvoření trendů, ale provází jednotlivce na každé jeho cestě. Přirozeně tedy reaguji na velkou, již dva roky trvající, poptávku a podnikám kroky k rozšíření mojí značky. S tím souvisí změna stylu práce, jelikož naddimenzovat náš ateliér, který je v současné době na svém maximu, nelze.

Můj další budoucí plán, je mít značku Balvin se svým jménem, profilovanou na exkluzivnější klientelu, kterou jsem chtěla již od začátku. Otevřít si ale v 18ti značku se svým jménem, mi nepřišlo vhodné. K takovému kroku je nejdříve nutné dozrát.

 

9) ODKUD BERETE INSPIRACI PRO VAŠE KOLEKCE?

DSCN1810Inspirace u mě funguje podobně, jako když řídím auto, tedy naprosto automaticky. V reálu to tedy znamená, že si všímám detailů, které mě osloví a vyfotím si je. Když potom navrhuji novou kolekci, teprve třeba po půl hodině kreslení návrhů, dojdu k jednomu detailu, který začnu detailněji rozkreslovat a tak se postupně prolíná do celé kolekce. Celý proces je ale mnohem složitější, málokdy totiž použiji první návrh a u pátého navrhovaného modelu, třeba změním celou kolekci a tak často ani prvotní detail či impulz v kolekci není.

 

10) MÁTE NĚJAKOU NEJZAJÍMAVĚJŠÍ ZAKÁZKU / NÁVRH?

Nerozlišuji zakázky na zajímavé a nezajímavé. Jsem váha, všechny jsou pro mě rovnocenné. Zmíním ale zakázku, na které v současnosti pracujeme a to jsou trička pro Avon – pochod proti rakovině. Není to nic jednoduchého, protože tričko musí být jednoduché, abychom nepřekročili cenový limit, musí sedět všem typům postav, musí se líbit a samozřejmě nemohu použít předešlé návrhy.

 

DSCN180511) JAKÝ JE VÁŠ NEJOBLÍBENĚJŠÍ MATERIÁL?

Mám ráda přírodní materiály, používáme tedy nejvíce hedvábí, vlnu, bavlnu. Na rozdíl od toho je letošní kolekce specifická tím, že používáme polyester, kvůli plisování. Jiný než umělý materiál takto nezafixujete. Používáme ale kvalitní italský polyester, který je od hedvábí velmi těžko rozeznatelný. Navíc je ženami velmi oblíben pro jeho vlastnosti, protože se nemačká a nesaje tolik vlhkost. To ocení zejména ženy, které často cestují.

 

12) JAKÉ VLASTNOSTI BY PODLE VÁS MĚL / NEMĚL MÍT ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATEL?

Každý podnikatel by měl být charakterní, protože mluví sám za sebe.

 

13) JAK NEJLÉPE BYSTE POPSALA SVOU POVAHU?

Co slíbím, to splním. Moc mluvím :-). Nedělám to, co nechci, aby lidé dělali mě.

 

14) CO JE PODLE VÁS ŠTĚSTÍ?

Štěstí je luxus. Vnitřní štěstí je určitý postoj mysli a člověk si ho může vytvořit sám, ať se nachází v jakékoliv situaci. Vnější štěstí pak například souvisí s krásou nebo bohatstvím. Dle mého názoru více záleží na vnitřním štěstí.

 

15) CO ČINÍ ŠŤASTNOU VÁS?

Nikdy nevíte, co s Vámi bude. Proto si nesmírně vážím zdraví mého a lidí okolo mě. Štěstí je zdraví.

 

16) CO BYSTE V ŽIVOTĚ CHTĚLA JEŠTĚ DOKÁZAT?

DSCN1749Založili jsme neziskovou organizaci „Stojím si za ním“, která slouží k podpoře řemeslníků. Můžeme říct, že se projekt těší velké oblibě a každého koho oslovíme, nám jde vstříc. Druhý rok jsme tak měli výstavu v rámci Designbloku, jejíž předmětem je poukázat na otázku ubývajících řemeslníků. Návštěvníci tak mohli vidět velkoformátové fotky, na kterých je řemeslník a designer naproti sobě. Poukazují tak na to, že si designer stojí za svým řemeslníkem, kterého propaguje. Mohli jste tak vidět například Maxima Velčovského, Jana Čapka, Roni Plesla, Liběnu Rochovou, Jana Plecháče, Olgoje Chorchoje, Bořka Šípka. Tímto projektem chceme vzbudit zájem u mladých lidí o řemeslo a ukázat jim, že designer si váží úplně jiných lidí, díky kterým může být tam, kde je. V dnešní době je totiž velmi těžké sehnat kvalitního řemeslníka a tímto jim designeři chtějí vzdát hold.

Samozřejmě toto je jen malá část toho co připravujeme. Dalšími kroky budou rozhovory, zprávy v médiích, online televizích, workshopy, náborové knížky, čímž věříme, že dosáhneme masového zájmu, především mladých lidí. Je přeci ohromná škoda, když za nemalé peníze vystudují např. obchodní školy, mají maturitu a nakonec skončí v obchodním centru za kasou. Cílíme tedy na skupinu mladých chytrých lidí a jejich rodičů, kteří by místo na střední škole, mohli být na učilišti a rozvíjet tak naplno své vlohy a jednou se stát třeba mistrem ve svém oboru, který pomůže celé společnosti.

Pokud si vezmeme příklad z Německa, kde je řemeslo velmi vážené a i mladí lidé zde vědí, že se tak jednou budou mít dobře a sní o svých firmách a dílnách, zjistíme, že tento negativní postoj k řemeslu zde vznikl po revoluci.

 

17) CO JE VÁŠ NEJVĚTŠÍ ŽIVOTNÍ ÚSPĚCH?

Největší úspěch je dívat se druhému člověku do očí a být charakterní. Pro mě to neznamená dosáhnutí něčeho jako pro většinu lidí, pro mě je to cesta.

 

18) JAKÉ JE VAŠE ŽIVOTNÍ MOTTO?

Vrána k vráně sedá. Proto stojíme naproti sobě :-).

 

19) JAKÝ JE VÁŠ VZKAZ PRO NAŠE ČTENÁŘE, ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATELE, DESIGNÉRY?

Máte úžasného šéfredaktora, který píše charakterní články. Má krásnou manželku, která výborně fotí, a jsem ráda, že Vám tito příjemní lidé zpestřují čas.

 

DSCN1648 DSCN1651DSCN1654DSCN1656DSCN1664DSCN1672DSCN1676DSCN1741DSCN1778DSCN1784DSCN1785DSCN1792DSCN1797DSCN1799DSCN1800DSCN1801

 

TIQE by Petra Balvínová

Benediktská 9
Praha 1, 110 00
Czech republic

www.tiqe.cz

 

Autor: Bc. Petr Šafránek

 

 

Bc. Petr Šafránek
Autor: Bc. Petr Šafránek
O autorovi
Jsem optimista s pozitivním přístupem k životu. Věřím, že každý může dosáhnout svého cíle, ale nejdříve musí nějaký mít. Rád otevírám lidem oči a navádím je na nové cesty. Jsem zakladatel projektu Jak se stát milionářem, který pomáhá lidem ke štěstí, ať je jeho forma jakákoliv.