Ing. Petr MartinecV dnešním díle o úspěšných podnikatelích se s Ing. Petrem Martincem, sympatickým majitelem nakladatelství Regia, podíváme jaké byly začátky podnikání v dobách těsně po pádu komunismu. Nakladatelství Regia vzniklo v roce 1997 a je zaměřeno na původní naučnou, populárně naučnou literaturu, literaturu faktu a kvalitní beletrii. Nakladatelství si zakládá na spolupráci s kolektivem externích lektorů, profesionálních redaktorů a překladatelů garantujících vysokou kvalitu původní i převzaté produkce. 

 

 

1) Jaká byla Vaše životní cesta?

Nápad založit vlastní firmu se zrodil v okamžiku, kdy bylo jasné, že přijde pád komunismu. V tu chvíli nebylo co řešit - osamostatnil jsem se. Začal jsem v oboru, který jsem již dobře znal a v kterém jsem vyrůstal od dětství. Oba mí rodiče strávili celý život prací v nakladatelství. Začínal jsem jako OSVČ. Na jednu stranu jsem ručil vším svým majetkem, na tu druhou jsem snad i proto byl důvěryhodnějším partnerem v podnikání. 

2) Jak vlastně vypadá taková práce nakladatele?

Mým úkolem je vymyslet zajímavá témata, sehnat dobré autory, připravit knihu k vydání, vyrobit ji a  pak ji i prodat. Samozřejmě, občas se stane, že o vydanou knihu není zájem, ale to je riziko podnikání. Důležité je, aby se to nestávalo příliš často ...

 

3) Jaký je podle Vás rozdíl mezi podnikání dříve a nyní?

Rozhovor s Ing. Petrem MartincemV podstatě žádný. Mění se jen vnější podmínky a na ty je třeba reagovat. My jsme měli značné problémy s úřady, dnes je zase mnohem větší konkurence - nevyberete si ...

4) Pociťujete nějaké rozdíly v dnešních podnikatelích?

Nepociťuji, lidé (a ani podnikatelé) se od dob starého Říma příliš nezměnili. Vždy je důležité dobře si vybrat, s kým se pustíte do obchodování. Věřím, že i dnes lze potkat lidi nebo firmy, s nimiž je smlouva uzavřena podáním ruky a toto podání ruky má stejnou (ne-li větší) váhu jako podpis obsáhlé a mnohomluvné smlouvy.

5) Co byl impulz k tomu začít podnikat?

Asi nespokojenost s perspektivou ve firmách, kde jsem dosud pracoval. Chtěl jsem vydávat své knihy, na svoji zodpovědnost a na své riziko - a věřil jsem, že to dokážu.

6) Co byl Váš cíl v době, kdy jste začínal s podnikáním?

Asi jako každý kdo s podnikáním začíná jsem chtěl být úspěšný. V první řadě jsem se potřeboval postarat  o rodinu a zajistit jí slušnou životní úroveň. Samozřejmě také vydělat peníze a vydávat knihy, které by lidem stály za přečtení.

7) Plánujete nějaký budoucí rozvoj svého nakladatelství?

Zajisté.

8) Měl jste strach?

Samozřejmě, byť přiměřený. Představte si situaci, že máte rodinu, malé až nulové finanční rezervy, skončíte  s dobře placeným zaměstnáním a jdete do nejistoty. Pokud by se Vám start nepovedl, skončil byste v těžko řešitelné situaci.

9) Jaké vlastnosti by podle Vás měl/neměl mít začínající podnikatel?

Myslím, že nejdůležitější a nejzákladnější vlastností a to v každém oboru podnikání je slušnost. Dále je zapotřebí mít vizi (vědět co chci dělat) a vědět jak na to (umět řemeslo). V neposlední řadě by ho mělo podnikání těšit.

10) Jak nejlépe byste popsal svou povahu?

Jsem realista. Své soukromí si nechávám pro sebe.

11) Co je podle Vás štěstí?

Uvedu příklad: Pradědeček jednoho známého kdysi nesehnal včas lodní lístek na Titanic.

12) Co je Váš největší životní úspěch?

Každá další nově vydaná a úspěšná kniha.

13) Jaké je Vaše životní motto?

Jestli myslíte něco ve smyslu "viribus unitis" tak to nemám (úsměv). Moje motto je být slušný.

14) Jaký je Váš vzkaz pro naše čtenáře/začínající podnikatele?

Jedno římské úsloví praví, "nepokusit se, je osudné."

 


Autor: Petr Šafránek

Pokud se domníváte, že bychom měli napsat i o Vás, dejte nám o sobě vědět na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Bc. Petr Šafránek
Autor: Bc. Petr Šafránek
O autorovi
Jsem optimista s pozitivním přístupem k životu. Věřím, že každý může dosáhnout svého cíle, ale nejdříve musí nějaký mít. Rád otevírám lidem oči a navádím je na nové cesty. Jsem zakladatel projektu Jak se stát milionářem, který pomáhá lidem ke štěstí, ať je jeho forma jakákoliv.