Daniel HofmannV dnešním díle Vám přinášíme rozhovor s příjemným energetickým komunikativním podnikatelem Danielem Hofmannem. Pan Hofmann vlastní firmu Armenit s.r.o, která se zabývá potiskem hrníčků a triček (www.moje-triko.cz) výhradně podle Vašich přání.

"Počátek naší firmy sahá do roku 1997, kdy jsme začínali s potiskem hrníčků a skleniček rotačním sítotiskem. V té době toto odvětví zažívalo boom a konkurence nebyla tak velká. V roce 2007 jsme rozšířili portfolio o trička s vlastním potiskem. Od letošního roku nově obarvujeme hrníčky barevnou glazurou, jedná se téměř o alchymii, ale barvu si tak může každý zákazník vybrat jakou chce a my mu ji na 100ks klidně naneseme. Vycházíme absolutně vstříc zákazníkům a jejich požadavkům. Na čem si osobně zakládám a cením je, že pokud vím, že bychom zakázku nestihli v termínu, raději ji odmítnu a přenechám konkurenci, než abych sliboval něco co nemohu splnit. Mí zákazníci si toho velice cení. 

Jaká byla Vaše životní cesta?

Rozhovor s Danielem HofmannemObchodování mám v sobě. Pocházím ze tří bratrů, z nichž jeden také podniká. Do roku 1997 jsem pracoval v tiskárně a měl jsem zde nastavený plat jako úkolovou mzdu. Jelikož jsem pracovitý, má mzda byla brzy vyšší než mého nadřízeného. Ten to po nějaký čas snášel, ale nakonec začal přemýšlet jak by mi plat snížil. Byl jsem čerstvě ženatý a narodil se mi syn, nepřipadalo tedy v úvahu snížení platu. Vždy jsem věděl, že nechci celý život pracovat pod někým. Jelikož jsem v té době byl jeden z mála, který uměl tisknout na rotačním sítotisku, využil jsem příležitosti a začal podnikat ještě s dvěma společníky. Po dvou letech jsme z důvodu rozdílných názorů na fungování firmy naši spolupráci ukončili absolutně korektně a bez problémů. Tisknu tak pro ně zakázky dodnes. A tak jsem od roku 2000 začal podnikat sám. Zkušenosti z tiskárny se mi zúročily a mohl jsem je tedy využít v začátcích. Když mi někdo říkal, že něco nejde, uměl jsem si poradit. Všechny mé kolegy jsem si vlastně vychoval a naučil je řemeslo.

Hrníčky 1Po osmi letech tisknutí sítotiskem jsme rozšířili výrobu o vypalovací otisk. Ten na rozdíl od sítotisku umí složitější tvary. K tomu mě vlastně donutila konkurence, ale jinak než si myslíte. Pokud chtěl náš zákazník něco složitějšího než by zvládl sítotisk, zadával jsem zakázku mé konkurenci. U nich se mi, ale mnohokrát stalo, že neplnili termíny a tím mě v podstatě donutili, abych s tím začal sám. Nyní si říkám, čeho jsem se těch osm let bál (úsměv).

Okolo roku 2007 jsem pociťoval, že objem zakázek pomalu ubývá a tak jsem přemýšlel, čím bych tento úbytek nahradil a napadla mě trička s vlastním potiskem. Rozhodování to nebylo jednoduché, stroj na potisk není levný a já se cítil jak kdybych začínal znovu. Riziko jsem podstoupil a vyplatilo se mi to. Uchytil jsem se s výrobou menších objemů, které se velkým firmám nevyplatí. Hrníčky pořád tvoří 80% naší výroby a trička ji doplňují. Např. v létě jdou na odbyt více trička, v zimě zase hrníčky. 

 

Hrníčky 2Co byl impulz k tomu začít podnikat?

Jednoznačně ten fakt, že mi nadřízený v tiskárně snížil plat. Kdyby to býval neudělal, byl bych tam déle. Tímhle, aniž by to tušili, mě popostrčili. Velkou podporou v té době pro mě byla a stále je, má manželka.

Věděl jste vždy, že budete podnikat?

Věděl, ale myslel jsem si, že budu třeba mít farmu, pěstovat rostliny (palivové dřevo např.) a chovat zvířata.

Co byl Váš cíl v době, kdy jste začínal s podnikáním?

Jednoznačně vydělat a udržet se.

Měl jste strach?

Ano měl a nejen kvůli sobě. Měl jsem malé dítě. Když jsem byl svobodný bylo to o něčem jiném, ale pokud máte rodinu, je rozhodování vždy těžší.

Výrobna 1Plánujete nějaký budoucí rozvoj?

Časem bych rád udělal svou malou značku triček.

Také se chci v podnikání dále zdokonalovat, chodím tedy k byznys-mentorovi. Cením si názoru druhého člověka a mentor mě udržuje abych nezapadl do stereotypu. Např. dal jsem na jeho radu a pořídil si asistentku.

Dále bych si rád splnil sen a otevřel malý obchůdek s našimi výrobky.

Jaké vlastnosti by podle Vás měl/neměl mít začínající podnikatel?

Určitě by měl být "splachovací", měl by mít pevné nervy a nerozsypat se. Člověk v sobě musí mít tu chuť něco dělat. Chtít se s lidmi domlouvat a vycházet s nimi, např. pro mě je každý zákazník můj nadřízený. Nebát se jít s kůží na trh a umět potlačit svou ješitnost.

Jak nejlépe byste popsal svou povahu?

Komunikativní optimista

Výrobna 2Co je podle Vás štěstí?

Chyběl mi pocit domova a tak je pro mě štěstí náš srub, který jsme si postavili. Naše životní úroveň se tím posunula úplně jinam. Jsme spokojení a svobodní. Začal jsem si pěstovat vlastní bylinky na zahrádce, chodíme na houby a dobře fungující manželství k mé spokojenosti jedině přidává.

Co byste v životě chtěl ještě dokázat?

Rád bych více cestoval. Ač nejsem nijak zvlášť jazykově vybavený, zvládl jsem cestu do Číny a cestování mě baví.

Co je Váš největší životní úspěch?

Má firma.

Jaké je Vaše životní motto?

Řeš problémy až nastanou. A je pravda, že to člověka neuvěřitelně osvobodí.

Jaký je Váš vzkaz pro naše čtenáře/začínající podnikatele?

Nepodnikejte (smích). Každý si to může zkusit a není to žádná ostuda, když se Vám to nepovede. Tím život nekončí. Nesmíte to jen dohnat k fatálním dluhům, to raději skončete. Mějte krizový plán.

 

 

 

Autor: Petr Šafránek

Pokud se domníváte, že bychom měli napsat i o Vás, dejte nám o sobě vědět na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

Bc. Petr Šafránek
Autor: Bc. Petr Šafránek
O autorovi
Jsem optimista s pozitivním přístupem k životu. Věřím, že každý může dosáhnout svého cíle, ale nejdříve musí nějaký mít. Rád otevírám lidem oči a navádím je na nové cesty. Jsem zakladatel projektu Jak se stát milionářem, který pomáhá lidem ke štěstí, ať je jeho forma jakákoliv.